Sommarens färdplan: Från Lapporten och söderut

Lapporten, sedd från Björkliden

Dag 1: Vi startar från Abisko turiststation, och följer Paddus naturstig, skyltad med en gul blomma, som leder mot Lapporten. Efter en dryg mil är vi uppe i Lapporten, mellan två toppar som bildar 500 meter höga väggar på båda sidor om en sjö där det finns vackra tältplatser. (15 km)

Dag 2: Vi fortsätter genom den högt belägna dalgången och stiger sedan ner i den mer vidsträckta dalgången Bessesvaggi där vi ansluter till stigen från Kaisepaikte (en tågstation man kan gå av vid innan Abisko). I västra blickfånget har vi sjön Rautasjaure, som löper ner ett par mil i en lång dalgång. Vi fortsätter mot Alisvaggidalgången som vätter mot väster. När vi kommer till renvaktarstugan där man också kan gå söderut över Mårmapasset byter vi till södra sidan av dalen och fortsätter mot Alesjaure-stugan och slår läger. (17-18 km)

Alisvaggi, sett från vår färd från Lapporten

Dag 3: Vandring i Alisvaggi till Alesjaure-stugan. Vid målet väntar bastu och det är möjligt att proviantera. (20 km)

Dag 4: Vi fortsätter lite söderut några kilometer på Kungsleden innan vi sneddar upp till Unna Vistasvaggi, en stigning upp i en karg dalgång på 1000 meters höjd. Här går vi längs små sjöar mellan skarpa bergväggar som reser sig 600 meter på båda sidor. Efter lite mindre än 10 km kommer vi till backen som leder ner mot storslagna Vistasdalen, en av de mest omskrivna och vackra dalarna i området, omgiven av höga fjäll. Vi kan slå läger nere vid jocken (floden nere i dalgången, som är grumligt turkosfärgad pga av att den leder vatten från glaciärerna i de omkringliggande fjällmassiven), eller, om vi behöver torka, gå de sista kilometrarna till Vistasstugan. (15, eller 20 km om vi vill till stugan)

Vistasvaggi

Dag 5: Vi går ca 4 kilometer i sydlig riktning tills vi kommer till bron som korsar jocken. Efter att ha följt stigen en kilometer viker vi av och går upp mot Unna Räitavaggi. Här går vi på skrå på dalens norra berggssida i ca 5 kilometer. När vi närmar oss det 300 meter höga stupet i mitten av den högt belägna dalen, vadar vi över jocken och tar oss upp via den södra bergssidan. Väl uppe slår vi läger på drygt 1200 höjdmeter i ett mycket kargt och säreget landskap vid en sjö (som mynnar ut i ett vattenfall som slår ner över stupet). Fjälltoppen Pyramiden reser sig över sjön, som tillsammans med andra höga toppar formar ett vackert panorama. (12 km från Vistasstugan)

Unna Räitavaggi

Dag 5: Vi fortsätter vidare i västlig riktning i dalgången tills vi kommer till Stuor Räitavagge, den större av de båda tvillingdalarna, där vi svänger söderut och går på tills vi kommer till Sälkastugan på Kungsleden, som ligger i en av dess karaktäristiskt djupa dalar (Tjäktadalen). Här finns bastu och möjlighet att proviantera. (15 km)

Dag 6: Kan bestå i en bestigning av Sälka (1865 m).

Dag 7: Vi fortsätter några kilometer på Kungsleden söderut, viker sedan av västerut och går längs Sälkas södra sida i riktning mot Norge. Efter ca 6 kilometer tar vi söderöver och går mot sjön Ruskajavri och Viddjajavri. Nu går vi fritt utanför led och sannolikhet ser vi inga andra människor. Vi slår läger vid någon av sjöarna. (20 km)

Teusadalen

Dag 8: Vi fortsätter söderut, och vadar strax innan vattenflödet som mynnar ut i Kaitumjåkka så att vi hamnar på södra sidan. Vi tar oss upp i terrängen och går på skrå på fjällsidan med sjön nedanför oss. Efter ca åtta kilometer kommer vi till Kungsleden och efter ytterligare några kilometer är vi nere i vackra Teusadalen där det finns en STF-stuga med bastu. (15 km)

Dag 9: Vi tar båten med STF över sjön och vandrar sista sträckan på högfjället innan vi kommer ner till Vakkotavare, där det går buss till Gällivare.  (17 km)

Kategorier: Färdplaner | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.