Två veckor kvar till sommarens första fjällvandring

Bara två veckor kvar nu, och det känns att det börjar närma sig. Särskilt idag, när jag och Hanna var och handlade prylar. För Hanna var handlade det om att skaffa sig grundutrustning. Under vår lilla shoppingrunda införskaffade hon ryggsäck, skaljacka, sovsäck, byxor och underställ.

Själv slog jag till på ett par Haglöfs Rugged Mountain Pant, utan konkurrens det mest robusta par byxor jag stött på. En rätt så rolig recenssion finns här.

Dom kan säkert bli lite varma, men känns bombsäkra, och det gillar jag. Att dom är väldigt sköna och följsamma gör inget heller. Valet gjorde jag efter att ha konsulterat andra entusiaster på Utsidan. Det finns så mycket att välja på i märkesdjungeln. Dessutom slog jag till på en underbar fleece-tröja.

Planen då: Vi drar upp till Björkliden, och därifrån till Låkktatjåkka. Vidare mot Kärkevagge. Sedan Abisojaure mot Unna Allakas och in i Norge. Men vi håller det ganska öppet, och drar dit lusten faller på. Vi har hela 13 dagar på oss. En idé är att gå till Lossivatnet och sedan en runda runt Storsteinsfjellet. Sen skulle jag gärna visa Vistasdalen för Hanna. Vi får se vilken väg det blir, valmöjligheterna är många.

När vi kommer tillbaka ska jag jobba två veckor innan nästa semesterperiod på tre veckor börjar. Planen var att fjällvandra även denna period, och den rutt som jag och kompisen Johan filat på känns som en riktig drömtur. Genom Sarek, till fiskesjöarna Teusajaure och Kaitumjaure, och över ett spännande fjällområde mellan Kaitumjaure och Nikkaluokta i vad Claes Grundsten beskrivit som ett landskap som liknar mongoliskt högland.

Dessvärre har Johan problem med vad som verkar vara en osedvanligt utdragen hjärnskakning, och i nuläget är det troligt att vi får ställa in planen. Men bra planer kan ju vänta tills rätt tillfälle så jag är inte bitter över det. Alternativt drar vi och tar någon lugnare tur, och jag har kollat lite på Arjeplogfjällen och den tur som går mellan Hemavan och Ammarnäs. Eller så hittar vi nåt ställe i Grövelsjötrakten och fiskar lite.

Leker med tanken på att kombinera en kortare och lite lättare tur med Johan med en vecka på egen hand också. Jag minns vandringen jag gjorde själv 2012 från Abisko till Nikkaluokta via Mårmapasset, Vistas, Räitavagge och jojoleden till Tarfala. Det var en fantastisk tur och en mycket stark upplevelse att vara på egen hand, ensam i det storslagna. Jag vet inte vart jag skulle vilja gå, men har lite olika idéer. Att gå i Sarek är en idé, en annan är Padjelanta och Sulitelma. Ytterligare en är att gå någon del av Norkalottleden, och då tänker jag framförallt på dom partier som ligger väster om Kungsleden (norra sträckningen mellan Abisko och Vakkotavare).

Har du nån rolig idé? Dela med dig!

Kategorier: Anteckningar | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.