Nytt tält införskaffat: Nammatj 2

bild (2)

Turen i Jämtland förra veckan skyndade på planerna att införskaffa ett nytt tält. Mitt gamla kupoltält från Berguven höll inte måttet, och blöta nätter/blöta sovsäckar är inget jag vill återuppleva.

Efter mycket vånda och beslutsångest slog jag till på Hillebergs Nammatj 2, utan förlängd absid. Valet stod i slutändan mellan detta tält och det rymliga Kaitum-tältet från samma tillverkare. Det var nära att det blev Kaitum: Lyxigt stor yta och dubbla absider lockade. Men den ringa yta Nammatj tar upp, att det är så lätt att slå upp med bara två bågar, den mindre packningsvolymen och det robustare materialet till det billigare priset avgjorde saken. Efter att ha slagit upp tältet kan jag konstatera att två stora ryggsäckar utan problem får plats i den enda absiden, vilket är lugnande. Utrymmesfrågan känns viktig. Jag gillar även den lyxiga huvudhöjden i tältet, det känns mycket rymligt. Tvättlinan känns också lyxig. Om en dryg vecka följer det med på turtest till Kebnekaisefjällen.

bild (3)

 

Ordentliga ventiler i båda riktningar på Nammatj 2.

Kategorier: Utrustning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.